Kävele enemmän syksyllä!

Onko sinunkin mielestäsi ihanan piristävää tehdä pitkä kävelylenkki kirpeässä syyssäässä? Käveleminen on paitsi hyvää liikuntaa, myös hyvä tilaisuus koota ajatuksia ja rauhoittaa mieli.

Aloitamme ensin muutamasta yksinkertaisesta asiasta, jotka on hyvä pitää mielessä kävellessä, jotta keho rasittuu oikein:

  • Käytä ensinnäkin mukavia kenkiä.
  • Avaa rintakehä ja vedä olkapäät taakse.
  • Pidä selkä suorana, leuka kevyesti alaviistoon ja kaula pitkänä.
  • Vedä vatsaa ja pakaroita sisään; jännitä lihaksia kunnolla.
  • Katso, että kantapääsi osuu maahan ensimmäisenä, sitten päkiä ja lopuksi varpaat. Pidä polvet aina pehmeinä äläkä koskaan suorista niitä täysin.

Rauhoita mieli kävelylenkillä

Kun kävelet ulkona, anna ajatusten harhailla. Jos teet kävelystä henkisen kokemuksen, siitä tulee hauskempaa ja antoisampaa. Se voi jopa auttaa ratkaisemaan jonkin ongelman, jota olet pohtinut. Palaat lenkiltä ihanan väsyneenä mutta mieleltäsi rauhallisena. Kävele mielellään järven äärellä tai rannikolla, jos asut meren lähellä. Vedellä on usein rauhoittava vaikutus.

Käytä aikaa ystävien kanssa seurusteluun

Kävelylenkki on myös erinomainen tilaisuus viettää laatuaikaa ystävien ja perheen kanssa. Unohda kännykkäpuhelut ja ota ystävä tai perheenjäsen mukaan kävelylle vaihtamaan kuulumisia.

Aseta kävelemiselle tavoitteita

Haluatko, että käveleminen tuottaa tulosta? Aseta silloin tavoitteita. Ne voivat koskea esimerkiksi tiettyä matkaa tai aikaa, jonka haluat kävellä. Kokeile mielellään kuntosalin juoksumatolla kävelemistä. Juoksumatto sallii sinun säädellä nopeuttasi ja vastusta. Kuntosalin ohjaaja opastaa sinua mielellään. Ota juoksumatto osaksi kävelyharrastustasi. Voit samalla kuunnella musiikkia kuulokkeista tai katsoa televisiota aivojen aktivoimiseksi. Voit pitää kävelylenkeistäsi päivä- tai lokikirjaa. On kannustavaa nähdä, miten kilometrit ja tunnit lisääntyvät.

Kävele eri aikoihin

Sinun on tietenkin käveltävä silloin, kun haluat tai kun sinulle parhaiten sopii. Voi kuitenkin olla hyvä vaihdella aikoja hieman. Jos käyt aina aamulenkillä, kokeile iltakävelyä tai päinvastoin. Vaihtelu virkistää.

Voit aina kävellä niin paljon tai vähän kuin haluat. Suosituksena on kuitenkin vähintään kolme kertaa viikossa, aina 30 minuuttia kerrallaan.

Menoksi!

Comments are closed.